Spel(l)enderwijs - de basis

bij zeer ernstige spellingproblemen

 
 

 

Dit programma kan op veel plaatsen in het onderwijs worden ingezet. Het is vooral bedoeld voor leerlingen van groep 4 tot en met 8 die duidelijk achterblijven met spellen. Daarnaast zal dit pakket ook in het speciaal onderwijs een plek vinden. Ook volwassenen met zeer ernstige spellingproblemen kunnen er mee aan de slag. Bij de vormgeving en de keuze van de woorden en zinnen is ook met deze doelgroep duidelijk rekening gehouden.

Het uiteindelijke doel is om de leerling te ondersteunen bij het zich eigen maken van de
750 meest gebruikte woorden. De leerling leert met deze woorden zinnen en teksten schrijven en kan door middel van de verslaglegging ook gevolgd worden bij dit proces.

Dit computerprogramma kan naast iedere methode worden ingezet. Hoewel er een duidelijk verband is met de materialen en denkwijze van de methode Toch Nog Leren Lezen, gaat het hier om een volledig zelfstandige, losgekoppelde titel. Natuurlijk kan dit pakket daarbij wel profiteren van de elders met vergelijkbare programmatuur opgedane ervaringen.

Binnen het programma werkt de leerling vier op elkaar afgestemde oefeningen af.

 

 
 

Oefening 1:
Er wordt vijf keer een begin van een zin gegeven. Uit een kolom woorden kiest de leerling bijpassende woorden en een afsluitend leesteken om de zin af te maken. Nadat de goede woorden en het juiste leesteken zijn aangeklikt, typt of klikt de leerling op het toetsenbord op het scherm de woorden en het leesteken. De leerling kan in deze en volgende oefeningen zijn fouten verbeteren met een 'gumknop'.

Oefening 2:
Er wordt vijf keer een begin van een zin gegeven uit oefening 1. De leerling moet de zin met twee of meer woorden af maken, liefst geen herhaling van de desbetreffende zin in oefening 1 en moet de zin eindigen met een punt, een vraagteken of een uitroepteken. Als de vijf zinnen af zijn, worden de zinnen gepresenteerd in een mooi scherm.

 
 


Oefening 3:
Er wordt vijf keer een doelwoord gegeven. Met dat woord maakt de leerling een zin van minstens twee woorden. De zin moet eindigen met een punt, een vraagteken of een uitroepteken. Denk ook aan de hoofdletter aan het begin van de zin!

Oefening 4
De leerling kiest één van de zinnen uit oefening 3 als eerste zin van een verhaaltje. Hij typt daarna de tekst af. Deze tekst moet aan enkele voorwaarden voldoen. Er moet een minimum van vijf regels tekst geschreven worden. Elke zin moet beginnen met een hoofdletter. En het verhaal moet een titel hebben. Als aan die voorwaarden wordt voldaan kan de leerling de tekst weer mooi projecteren en afdrukken.

De spelling in dit programma verloopt zoveel mogelijk via het lezend inschrijven van woorden in zinnen die hij goed kan lezen. Zo wordt de kans vergroot dat het woord niet wordt geschreven zoals hij het hoort maar zoals hij het ziet. De vier oefeningen hebben betrekking op het leren schrijven van de 750 meest voorkomende woorden in zinnen en teksten.

Demo van Spel(l)enderwijs - de basis meteen downloaden? Klik hier.
 

 
  Bestelnummer: E 584
Prijs basislicentie: € 95,00

 

 
 

 

Technische eisen:

 

Werkt op iedere hedendaagse computer met Windows98 of hoger.

Werkt ook binnen netwerken.

De genoemde prijs is de prijs van de basislicentie.

Raadpleeg het bestelformulier voor toeslagen voor ruimere licenties.

 

 

 

home    speciaal (basis)onderwijs